Normativa
Llei 4/2008 del Llibre III del Codi civil de Catalunya
Aquesta normativa determina el funcionament de les associacions i fundacions inscrites al Departament de Justícia de Catalunya.
En aquesta llei trobem la regulació bàsica de les entitats. Entre d’altres qüestions, determina la composició i funcionament de l’òrgan de govern, així com les competències d’aquest i també de l’Assemblea general. A més, estableix les condicions d’accés i baixa de les persones sòcies i regula els principals procediments a seguir en la vida de l’associació fins a la seva dissolució.
Aquesta normativa és cabdal a l’hora de constituir una entitat, de redactar els seus estatuts i de regular el seu funcionament intern.
Una qüestió a tenir en compte és que, tot i tenir el domicili social a Catalunya i fer activitat a casa nostra, una entitat pot estar inscrita al Registre Nacional d’Associacions del Ministeri de l’Interior de l’Estat espanyol.
En aquest cas, l’associació és d’àmbit estatal i la regulació que l’empara són:
La Llei general de subvencions 38/2003, de 17 de novembre, té per objecte la regulació del règim jurídic general de les subvencions atorgades per les administracions públiques:
Des del 23 de juliol de 2015, a Catalunya disposem d’una Llei pròpia del Voluntariat, la qual regula el model català del voluntariat, definint que s’entén per persona voluntària i quin és el marc legal que empara la tasca que desenvolupa.
La nova normativa també estableix quins són els drets i deures de la persona que duu a terme la tasca voluntària, així com els de l’entitat amb qui té aquesta relació de voluntariat.
Una altra normativa a tenir en compte part de les entitats és la Llei 3/2018 de 5 de desembre, de Protecció de dades de caràcter personal (LOPD) i garantia de drets digitals:
Aquesta llei té per objectiu garantir i protegir el dret de tota persona física a exercir un control efectiu sobre les seves dades personals, i obliga a totes les persones jurídiques.
Per tant, totes les entitats que disposende dades personals de persones físiques (treballadors, voluntariat, socis i sòcies, etc.), estan sotmeses a la LOPD i tenen que vetllar pel seu compliment.
Actualment, totes les entitats han de complir amb la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern:
Aquesta normativa disposa d’unes obligacions de publicitat activa i passiva per a les entitats, en funció de la seva realitat, tant pel que fa a la figura jurídica que adopten, com als ajuts públics que reben, i a la seva relació amb l’Administració pública.
Estableix quina informació ha de publicar cada entitat i també preveu com s'ha de publicar aquesta informació, essent requisits fonamentals que aquesta sigui accessible, clara i comprensible i que es publiqui en format electrònic i gratuït per als usuaris.
A banda de les normatives esmentades, existeixen unes legislacions pròpies de cada àmbit d’actuació, les quals, s’han de tenir en compte en funció de l’àmbit d’actuació i característiques pròpies de cada entitat.
A continuació posarem alguns exemples:
- Les entitats esportives han de complir amb la Llei 1/2000, de l’esport: i els decrets 58/2010 i 55/2012
- Les entitats del lleure han de donar compliment al Decret del Lleure 137/2003
- Les entitats culturals han de tenir en compte la Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives
- Les fundacions i associacions d’utilitat pública han d’observar el que disposa la Llei del Protectorat de les fundacions i de verificació de l’activitat de les associacions declarades d’utilitat pública
Reglament fet de manera participada per les entitats i la ciutadania. L'objectiu d'aquest Reglament és millorar la qualitat democràtica a la nostra ciutat,mitjançant la cooperació ciutadana, la coproducció, la codecisió i la coavaluació de les polítiques públiques amb la ciutadania.
Més enllà d’aquesta normativa bàsica, al següent enllaç, trobareu les novetats jurídiques que afecten a les entitats així com articles d’interès al respecte que ajuden a entendre millor l’aplicació de les normatives